Over mij

Mijn naam is Klaas-Willem de Jong. Met ingang van 1 september 2015 ben ik als docent kerkrecht aan het werk bij de Protestantse Theologische Universiteit, aanvankelijk nog naast een werkkring als gemeentepredikant, per 15 november 2016 heb ik alleen nog een dienstverband met de universiteit.

Ik studeerde theologie in Kampen (1979-1985), in Boedapest (1985-1987) en promoveerde aan de VU (Amsterdam, 1996). Verder studeerde ik Nederlands Recht aan de Open Universiteit (2002-2010). Mijn afstudeerscriptie ging over de verhouding tussen kerkelijk recht en privaatrecht.

Eerder was ik predikant in Oudega (SWF), Haarlemmermeer-Oostzijde (Rijsenhout), Oudshoorn-Ridderveld (Alphen a/d Rijn) en Leidsche Rijn (Utrecht), in  in de periode 2010-2015 voor een dag in de week tevens verbonden aan Van Kooten Advocaten.

Nog steeds studeer ik graag. Ik wandel en fiets. Daarnaast heb ik als hobby treinen (groot en klein).

Ik hoop tenminste eens per maand een nieuwe blog te plaatsen.

Ik ben benieuwd naar reacties op mijn blogbijdragen. Stuur die naar k.w.de.jong{x}pthu.nl (waarbij {x} vervangen dient te worden door het bekende teken).

Ook ben ik ‘in’ voor vragen, casussen en dergelijke op het terrein van kerkrecht en, breder, kerk en recht. Ik ga daarbij zorgvuldig om met privacygevoelige gegevens, zeker als dat expliciet gevraagd wordt.

Meer informatie op mijn website.

Wie zich verder wil verdiepen op het terrein van kerk/religie en recht vindt een aantal interessante links op de site van het centrum voor religie en recht.

2 Reacties

1. Henk Littel

Hallo ik heb een vraag:
    Mag een ouderling benoemd worden tot diaken door de kerkenraad zonder dat er een verkiezing door de gemeente plaats vindt? Of andersom.

1. kwdejong (Auteur bericht)

Beste heer Littel,

Uw vraag was terecht gekomen tussen de grote hoeveelheid spam. Antwoord is wellicht niet meer zinvol. Toch geef ik het nog maar, wellicht is het nuttig voor een andere gelegenheid. Het antwoord is dat een nieuwe verkiezing nodig is. De kerkenraad kan daarbij wel aangeven dat er al iemand bereid is gevonden het desbetreffende ambt te vervullen. De gemeente kan daar dan rekening mee houden bij het noemen van namen. Zie verder Vd Heuvel, Toelichting, p. 137.

Met hartelijke groet,

Klaas-Willem de Jong